Banki przed udzieleniem kredytu czy pożyczki wnikliwie analizują sytuację finansową potencjalnego kredytobiorcy, w tym źródło jego dochodów. Wiele osób zastanawia się, czy w tym celu mogą dzwonić do pracodawcy, aby uzyskać szczegółowe informacje? Sprawdź, w jaki sposób banki weryfikują zatrudnienie i wysokość dochodów oraz czy w tym celu kontaktują z miejscem zatrudnienia kredytobiorcy.
Czy bank może dzwonić do pracodawcy przed udzieleniem kredytu?
Tak, bank może zadzwonić do pracodawcy potencjalnego klienta, który ubiega się o kredyt. Takie działanie ma przede wszystkim sprawdzić prawdziwość danych przedstawionych przez pracownika we wniosku kredytowym i dokumentach, które dostarczył.
Jeśli ubiegasz się o kredyt, pracodawca może udzielić informacji na temat szczegółów zatrudnienia czy wysokości dochodów – pod warunkiem że zweryfikuje dane osoby, która chce je uzyskać. Może to zrobić, np. kontaktując się z oddziałem instytucji finansowej z zapytaniem, czy pracownik banku, który do niego zadzwonił, faktycznie jest zatrudniony w placówce i ma upoważnienie do przetwarzania danych.
Aby uchronić się przed ewentualnymi problemami związanymi z udostępnieniem informacji o zatrudnionych osobach, pracodawca powinien pozyskać wcześniej zgodę na przetwarzanie danych – najlepiej w formie pisemnej.
W jaki sposób bank sprawdza zatrudnienie kredytobiorcy?
Zanim bank udzieli ci kredytu, sprawdzi twoją zdolność kredytową. Pomoże ona w ustaleniu aktualnej sytuacji finansowej, a także zmniejszyć ryzyko ewentualnej niewypłacalności. Zdolność kredytowa określa także, jaką maksymalną kwotę możesz pożyczyć, aby jej spłata nie stanowiła nadmiernego obciążenia dla domowego budżetu. W ten sposób banki zabezpieczają swoje interesy i chronią się przed niesolidnymi klientami.
Na zdolność kredytową wpływa przede wszystkim zatrudnienie (rodzaj umowy, staż pracy itd.) oraz wysokość osiąganych dochodów. W zależności od polityki stosowanej przez bank, a także wysokości finansowania, najczęściej ich potwierdzeniem jest:
- zaświadczenie o zatrudnieniu i dochodach — dokument wystawiany przez pracodawcę,
- oświadczenie o zatrudnieniu i wysokości wynagrodzenia — dokument wypełniany przez wnioskodawcę,
- wyciąg z konta za wskazany okres — w przypadku składania wniosku o kredyt w innym banku niż ten, w którym prowadzony jest rachunek, na który wpływają dochody.
Aby mieć pewność, że zaświadczenie lub oświadczenie zawiera prawdziwe informacje, banki przeprowadzają weryfikację pracodawcy. Nie tylko mogą się z nim skontaktować, ale także sprawdzają dane na temat firmy zawarte w CEIDG czy KRS. Mogą również zweryfikować kondycję finansową przedsiębiorstwa i ewentualne zadłużenie pracodawcy.
Które banki najczęściej kontaktują się z pracodawcami?
W rzeczywistości każdy bank udzielający kredytów może kontaktować się z pracodawcami w celu weryfikacji danych przedstawionych w zaświadczeniu lub oświadczeniu o zatrudnieniu i dochodach. Nie można jednoznacznie wskazać, które z nich robią to częściej niż pozostałe. Wszystko zależy od polityki stosowanej przez bank oraz indywidualnej sytuacji potencjalnego kredytobiorcy. Jeśli przedstawione przez dane zawarte we wniosku oraz dokumentach budzą wątpliwości, istnieje większe prawdopodobieństwo, że kredytodawca zechce skontaktować się z twoim pracodawcą.
Zatrudnienie a udzielenie kredytu — co jeszcze warto wiedzieć?
Dla banków najlepszą formą zatrudnienia jest umowa o pracę na czas nieokreślony. Daje ona stabilność oraz pewne dochody. Nie oznacza to, że pracując np. na umowę cywilnoprawną, tracisz szansę na otrzymanie kredytu. W takim przypadku konieczne będzie dostarczenie dokumentów potwierdzających przychody.
Jeśli planujesz wziąć kredyt w banku, to musisz liczyć się z tym, że zweryfikuje on twoją sytuację finansową. Dokładnie sprawdzi źródło i wysokość dochodów, co może wiązać się z telefonem do pracodawcy. Dlatego ważne jest to, aby we wniosku podawać faktyczne dane dotyczące wysokości osiąganego wynagrodzenia.